Monday, October 29, 2012

Chilli con carne

Po delší době jsem vařila něco jiného, než těstoviny s tuňákem nebo mákem a tak se o to s vámi musím podělit :). Ptala jsem se Radana, co by si dal a řekl mi, že něco z mletého masa a s rýží. Po chvíli přemýšlení mě napadlo chilli con carne. Nikdy jsem ho doma nevařila, ale párkrát jsem si ho dávala v restauraci a vždycky mi chutnalo. Moje verze chutnala jinak a byla přizpůsobena možnostem, které tu mám, ale myslím, že se celkem povedla :). Koupila jsem sice nějaké zvláštní chili, takže to nakonec vůbec nebylo tak pálivé, jak asi mělo, ale shodli jsme se s Radanem, že je to vlastně dobře ..

Chilli con carne (chilli s masem) pochází původně z Texasu. Hlavními ingrediencemi jsou mleté maso,  červené fazole a chilli. Maso se používá většinou hovězí nebo jehněčí, ale může se použít i vepřové a já jsem použila kuřecí. Existuje samozřejmě i vegetariánská verze Chilli sin carne, ale ta určitě není pro mě :). Je opravdu spoustu způsobů, jak si uvařit chilli con carne, tady je ten můj ..


Recept (4 - 6 porcí)

500g mletého kuřecího masa
1 cibule
1 červená paprika
3 stroužky česneku
1-2 lžíce oleje
1 lžíce kmínu
1 lžíce sladké papriky
1 lžíce pálivého chilli
1/2 lžíce oregana
300ml vývaru (kuřecího)
400g červených konzervovaných fazolí
400g konzervovaných rajčat
2 čtverečky hořké čokolády nebo lžíce cukru
sůl, pepř
200g rýže (já dělala jasmínovou)

Postup
1. Nejdřív si připravte všechny ingredince, ať je to potom celé rychlejší a snadnější. Nakrájejte si cibuli, česnek a papriku. Vše na malé kousky.
2. Na rozpálené pánvi s trochou oleje orestujte cibuli, asi 5 min. Mezitím přiveďte k varu 300ml vody a udělejte si vývar z kostky (pokud nemáte tu možnost mít čerstvý). Po cca pěti minutách přidejte k cibuli papriku a nasypte k ní pálivou i sladkou papriku a kmín. Ještě chvíli restujte.
3. Pomalu můžete začít vařit rýži. K cibulovo-paprikové směsi přidejte maso a snažte se ho co nejvíc oddělit od sebe. Až je maso po pár minutách orestované, zalijte celou směs vývarem, rajčaty a přidejte sůl, pepř, česnek a čokoládu nebo cukr. Já jsem dala čokoládu a myslím, že je to lepší volba. Celou směs přiveďte k varu, potom ztlumte a pod pokličkou duste asi 15min.
4. Nakonec přimíchejte sceděné fazole a duste ještě několik minut.
5. Můžete podávat samotné, s chlebem a nebo se zmíněnou rýží. Záleží na vás. Dobrou chuť. :)

1 comment: