Thursday, November 20, 2014

Vánoce 2014 a recept číslo jedna: Celozrnné kuličky z vlašských ořechů, pomerančové a citronové kúry s nádechem vanilky

Dneska mám volno. A jsem tu sama. Venku mrholí a obloha je celá bílá, s šedivým nádechem. Ráno jsem si hned po probuzení zacvičla jógu. Nedělám to každý den, ale pokaždé, když ano, uvědomím si, jak moc dobře na mě působí. Pak jsem posnídala celozrnnou scone, co jsem si včera vzala z práce, namazanou trochou burákového másla a meruňkové marmelády od tety. Spotify mě po zapnutí počítače přemlouval, ať si pustím norské vánoční koledy, ale nedala jsem se. Těm dám šanci až tak v prosinci, zatím poslouchám "mood" playlisty jako "your favorite coffeehouse", který je mým oblíbeným už skoro rok a taky mě baví "smooth morning", "peiskos" a super je i "breakfast in bed". Prostě samé pohodové a doslova "mood" melodie. Na ráno je dobrá třeba tato. Možná vám bude znít v hlavě celý den :).

Přestože na koledy mě zatím neužije, vánoční atmosféru ve vzduchu už samozřejmě vnímám. Nejde ji přehlédnout. V ulicích, které ve tmě září (takže tak od čtyř odpoledne), ve výlohách všech obchodů i v sortimentu, který nabízejí. Všude už přejí "God Jul", tedy "Veselé Vánoce". I u nás v kavárně jdeme dnes s pár kolegyněmi po zavíračce navodit vánoční atmosféru. Dneska je na to fakt dobrý den. Koukám zrovna ven a ono tam regulérně sněží...

.. a tak jsem se rozhodla, že letos si tu vánoční atmosféru navodím a oživím i pečením vánočních receptů. Přiznám se, že mě to nikdy moc nelákalo, ale mám teď celkově takový "jiný" pocit. Jakobych víc vnímala, i vstřebávala, všechno, co se kolem mě děje. Jakobych víc "žila"...

Tento první recept jsem vymýšlela včera "za pochodu" z ingrediencí, které jsem našla doma. Dneska bych se ráda pustila ještě tak do jednoho dvou, abychom měli při tom zdobení co mlsat.. Na to už ale pravděpodobně budu muset opustit teplo této měkoučké deky, ve které jsem zabalená až po krk a trčí mi z ní jen ruce, abych tohle mohla psát... Ach ty "oběti" :))


Recept


na 12-15 kuliček 
doba přípravy: 15-20min
doba pečení: 12min

Budete potřebovat food processor na rozemletí ořechů. Pokud nemáte, myslím, že funguje i mlýnek (matně si vzpomínám, že jako malinká jsem takto mlela ořechy u tety. A dneska je to dobrá "hipsteřina" :)). Dají se i nastrouhat, ale to samozřejmě zabere víc času. A nebo nakoupit rovnou pomleté.

100g mletých vlašských ořechů (můžete použít i pekanové, s těmi by to snad mohlo být ještě lepší)
110g pšeničné celozrnné mouky (můžete použít i klasickou hladkou)
85g másla, v pokojové teplotě
60g práškového cukru + 10g kvalitního vanilkového cukru (udělejte si domácí tak, že přidáte použitý vanilkový lusk do práškového cukru)
citronová a pomerančová kúra, čerstvá nebo sušená, podle chuti
lžička vanilkového extraktu
špetka soli

TIP: můžeme ještě dochutit třeba skořící, kousky vaší oblíbené čokolády nebo třeba sušeným ovocem nakrájeným na malinkaté kousíčky. Fanzatii se meze nekladou a kuličky samy o sobě jsou dost jenoduché na přípravu, takže jsou jak dělané k tomu, aby si je každý "personalizoval" :).

postup

1. Troubu si předehřejte na 175 C. V menší míse smíchejte pomleté ořechy s moukou, solí a pomerančovou a citronovou kúrou.

2. V jiné míse spolu roxmixujte povolené máslo s asi 40g moučkového cukru dohladka. Přidejte vanilkový extrakt. Pak postupně vmixujte (a nebo i jen vmíchejte) ořechovou směs, dokud se všechno nespojí dohromady a nevznikne takové trochu morké těsto, ze kterých se dají jednoduše vymodelovat kuličky. Ty vyskládejte na plech vyložený pečícím papírem a dejte do vyhřáté trouby na 12min.

3, Vytáhněte z trouby a nechte na plechu tak deset minut chládnout. Pak přesuňte na talíř a nechte úplně vychladnout. Zbylý moučkový cukr smíchejte s vanilkovým a kuličky v něm vyválejte

No, a to je všechno. :) Dobrou chuť. 




No comments:

Post a Comment