Wednesday, April 8, 2015

Pojďte se se mnou projít oslovskou Grünerløkkou ...

Můj nejoblíbenější pohyb je chůze. Nevím, jestli odmalička, ale například celou střední jsem "prochodila". Na svém starém mobilu jsem měla nastavený krokoměr a nebylo dne, kdy bych nanachodila alespoň těch doporučovaných 10 000 kroků. Můj průměr býval dlouhou dobu dokonce kolem 15 000. Pak na vysoké v Praze jsem trochu zlenivěla. Školu jsem měla daleko a tramvaj, co jela až k ní stála asi 150m od bytu, kde jsem bydlela. A tak jsem si sice občas hrála na turistku, ale nebyla to žádná sláva ... Můj krokový průměr se postupně snižoval a já pak radši přestala ten krokoměr sledovat. Prostě jsem si odvykla chodit. Zlenivěla jsem.

V Oslu to bylo jiné. Když jsem sem začala před třemi a půl lety jezdit na návštěvy, ty týdny co jsem tu trávila jsem všude chodila pěšky. Neměla jsem lítačku a platit 30 norských korun (cca 100 kč) za hodinový lístek mi přišlo šíleně moc. Občas jsem jela načerno. Málokdy. Ale třeba poprvé, když jsem jela sama metrem do centra. Byl začátek listopadu 2011 a já se rozhodla, že vystoupím na stanici metra Nationaltheatret, protože mi to přišlo tak nějak nejvíc v centru. Jenže jsem nemohla najít východ a vyšla tedy na straně, která směřuje mimo centrum. Přišlo mi to zvláštní, no ale vydala jsem se "špatným" směrem ... díky čemuž jsem se po pár minutách ocitla na Aker Brygge. Bylo dost zataženo, poprchávalo, všechno bylo zavřené, absolutně žádní lidé ... a já si jen říkala: "Tohle je jako to centrum Osla? Oni tu nemají žádné rušné náměstí a normální obchody a tak?" :) Líbilo se mi tam, to zase pozor, ale vlastně jsem byla trochu "zklamaná" ... až zpětně se tomu směju, protože Aker Brygge je jedno z nejčarovnějších míst v Oslu. 

Ještě co se týče té chůze. Pořád by to mohlo být lepší, i když jsem na dobré cestě. Doslova :). Stále častěji zase jen tak vyrážím na procházku. Jen dnes už to pro mě není o tom, abych spálila co nejvíc kalorií, jako tomu bylo právě na té střední, kdy jsem byla kaloriemi téměř posedlá :). Dnes chodím, zkoumám, pozoruju, všímám si, fotím, usmívám se na kolemjdoucí, kteří mi ten úsměv většinou vrátí a snažím se být přítomná. Tady, teď. A hlavně to celé nebrat zas tak vážně :).

No ... a dnes vás "zvu", abyste se mnou šli na procházku Grünerløkkou. Hipsterskou čtvrtí, která má pro mě ohromné kouzlo. Tím, jak je hravá. Barevná. Plná detailů.

Teda, pardon. Ještě, že než půjdem do Grünerløkky, tak tady je jedna fotka mě a Radana. Na našem krátkém rande v centru, předtím, než jsem ho vyprovodila do práce ...


... a já se pak vypravila sem. Na samotný konec čtvrtě. Supreme Rooastworks je typická "hipster kavárna", kde si praží vlastní kávu, je to tam maličké, chodí tam jen nadšenci dobré kávy a taky, že tam ta káva dobrá je. Moje kafe latté bylo tak úžasně jemné a krémové. A navíc docela levné. Doporučuju všem při příští návštěvě Osla! (a klidně mě vemte s sebou! :))



Květinářství je v Grünerløkke spoustu ...



Tráva se začíná zelenat ...

... budovy jsou barevné ...




Restaurace, co se jmenuje Munchies. A vytváří úžasné burgery do 100 nok. Což je velmi příznivá cena na Oslo.







A cesta, která vede k Blå, což je úžasný klub, kde hrají jazzovou a soulovou hudbu a každou neděli večer je do něj vstup zdarma. A každou neděli dopoledne-odpoledne jsou tu i blešáky.







Tak já se vám "procházka se mnou" líbila? Půjdete i příště? :)

9 comments:

  1. A to se mi přesně líbí. Místo, co má atmosféru. Ono ta "hlavní nákupní třída" je většinou všude stejná:D Ale jakmile se člověk někde ztratí, nestačí se divit!!! A doufám, že to tam stihnem, zrovna to kafe mě hodně láká!!!:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Souhlasím! A to kafe stopro stihnem, Oslo není moc velké a takové tu "povinnou jízdu" zvládnem během jednoho odpoledne ... A zbytek času bude přesně na takové to zákoutí .. a nebo kam se ti bude chtít :).

      Delete
  2. Krasny clanek jeste jednou. Vzpominam si, jak jsem tam jednou v noci sla. Vsude tma, jen ty svetla, reka a mosty. Na INDIGO si vzpominam, ta atmosfera se mi zapsala do pameti. Nechces se jednou podivat k nam, do zeme tulipanu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. A kdy jsi vlastně v Oslu byla, Markét? Jinak, do země tulipánů se podívat CHCI, a jak! :) Dokonce možná už v červnu, zatím je to sice otevřené, ale dost reálné :). Zatím je otázka spíš to, jestli bychom jeli "jen" do Amsterdamu nebo si udělali výlet tak nějak po Holandsku celkově :). Tak uvidíme! :) Kdyby to nějak vyšlo, tak bychom se klidně mohly potkat :) ... Měj se krásně!

      Delete
    2. Byla jsem tam v druhe polovine srpna, bylo krasne, uzivala jsem si to. Bydlela jsem na Majorstuen, sedla jsem na metro a za dve stanice byla v centru u kralovskeho palace. Oslo jsem si prosla vetsinou na blind, tim to bylo lepsi, bez pruvodne, jen kam me nohy zanesly. V noci na Barcode a na strechu Opera House, ve dne na skokanske mustky, od kud jsem videla cely fjord. Nejvice se mi libilo ve Frogner parku, mohla bych tam byt hodiny a vecery travit v kavarnickach na Aker Brygge.

      Jestli to bude v cervnu, tak to jeste v Lowlands snad budem. Bydlim ted zrovna asi 20 min od Amstru, pokud budete chtit, poskytneme vam radi zazemi :) Urcite bych doporucila celou zemi, nebo aspon to nejhezci.

      Krasny vecer !

      Delete
  3. Moc krásné!! Od té doby, co čtu tvůj blog se víc a víc toužím podívat do Osla:)) Bojím se, že to nikdy neklapne, ale z fotek se mi Oslo strašně líbí!! Měli jsme jednou u nás na návštěvě jednu rodinu z Osla a říkali nám, že prý restaurace jsou v Oslu moc moc drahé, že tam chodí na jídlo třeba jen jednou do roka na výročí:) Byli jsme u nás v jedné dražší restauraci a oni nás zvali, prý že to je pro ně strašně levné. Jak to vidíš ty?
    Jestli se do Osla jednou nakonec dostanu, tak tě na kávu ráda vezmu:D
    Šárka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Šárko, děkuju! :) To jsem ráda, že to tak na tebe působí, protože Oslo fakt krásné je, není to jen "dobrým" nastavením foťáku :). Co se týče těch cen, tak je fakt, že spoustu restaurací je tu opravdu drahých a fakt se tam chodí spíš jen na ta výročí a tak, ale pak je tu zase hodně takových, kam se, pokud člověk pracuje a tudíž něco vydělává, klidně zajít dá a celkem pravidelně ... Třeba my s Radanem nemáme bůhvíjaké platy, ale občas si na jídlo ven zajdem a zatím nás to nezruinovalo! :) Ale je fakt, že v porovnání s Oslem je u nás v ČR nebo vlastně skoro všude ve světě levněj a to se pak hned chodí jíst ven radši :D ... Myslím ale, že to tu není fakt zas taková katastrofa, dá se tu "normálně" žít a chodit jíst ven ... občas ... pokud zrovna nechceš pít alkohol, ten už teda je sakra drahý ...

      Doufám, že se sem do Osla dostaneš a že na tu kávu zajdeme. To by se mi moc líbilo! :) Měj se moc hezky, Terez.

      Delete
  4. Terezko, parádní procházka, mně se s tebou moc moc líbila. Atmosféra tich míst.... blešák, nezbytná kávička, ty domy, úžasný páv... ten domeček je na ostrůvku nebo ho táhnou za loďkou? Jsem tak ráda, že to všechno vidím. Já si tak sním, že bych se tam jednou vydala s kamarádkou, za kterou jsem tam kdysi byla na dovolené.... i o té kávičce s tebou sním už dávno. Ale nevidím to reálně. Ale snít se má, tak sním! Ta by koukala, Oslo by nepoznala. Ztratila jsem na ni kontakt, budu to muset nějak vyřešit, abych jí řekla o tvém blogu.
    K tomu chození. Kdysi jsem pracovala až na samém okraji Plzně. Konečná autobusu byla vlastně v polích, tam byla fabrika. Jeden čas jsem vystupovala o pár stanic dřív a asi 3/4 hod. šla pěšky.... ale samá příroda... kolem profrčel vlak na Prahu .. v zimě přes pole běžely srnky.... no, to se to chodilo.... i v mrazu... mělo to nesmírné kouzlo.
    Terezko, já příště půjdu zas a to určitě. Už se těším. Tak zatím pa. Jarka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jarko, děkuju, jsem ráda, že se ti procházka líbila :). Příště tě (a všechny, co budou chtít) vezmu zase do jiné čtvrti :). Ten domeček tam prostě jen tak "pluje", ale je přivázaný o most, tak se pohybuje na stejném místě :).

      To by byla paráda, kdybyste se s kamarádkou zase takto vydaly, doufám, že se ti s ní podaří obnovit kontakt, to by bylo báječné! :) ... a to chození do práce muselo být taky skvělé, minimálně ten popis zní fakt kouzelně :). Těším se na další "procházení se" a měj se moc krásně! Tereza

      Delete